NYT

Nyt

RANDERS KAMMERORKESTER 1945 - 2020

75-ÅRS JUBILÆUMSSÆSON

Det er med stolthed og glæde, at Randers Kammerorkester i sæson 2020-2021 fejrer orkestrets 75-års jubilæum. Siden begyndelsen i 1945 har Randers Kammerorkester været byens orkester, hvor flere generationer af musikere, bestyrelser, administration, publikum og personer omkring orkestret har været med til at skabe det, som Randers Kammerorkester står for i dag: En vigtig kulturinstitution både i Randers og i resten af Danmark. På samme måde som en vinsort er afhængig af jordbund, lokalitet, klima og lokale vejrforhold har Randers Kammerorkester taget farve af det sted, hvor orkestret i 75 år har virket og spillet koncerter. Orkestrets særlige identitet og karakter er skabt netop her, hvor orkestret har rod.

Nyt

DE FØRSTE ÅR

I november 1944 efter fem svære år under besættelsen mødtes en gruppe musikinteresserede omkring et bord i en af de mørklagte stuer i Randers. Mens de tyske soldater stadig patruljerede i gaderne udenfor vinduerne drøftede man, hvordan man kunne oprette et nyt orkester, og allerede fem måneder senere den 4. april 1945 i besættelsens sidste dage blev der afholdt konkurrence for at finde de rigtige musikere til orkestret. Den 23. maj spillede Randers Kammerorkester den første koncert i et nu frit Danmark med Jens Schrøder som dirigent.

HISTORISK INDSPILNING AF FINI HENRIQUES' "LIVSGLÆDENS DANS"

Nyt

LAVARD FRIISHOLM

I 1950 engagerede man den unge Lavard Friisholm, der allerede havde markeret sig som en talentfuld og initiativrig dirigent i København for orkestre som Det Unge Tonekunstnerselskabs Orkester og Collegium Musicum. Under Lavard Friisholms ledelse helt frem til 1981 blev Randers Kammerorkester under navnet "Randers Byorkester" en vigtig del af det danske musikliv og markerede sig bl.a. med middagskoncerter i Danmarks Radio. Friisholm tog også initiativ til de legendariske slotskoncerter på omegnens slotte og herregårde, der siden 1955 har været en vigtig del af orkestrets identitet hver sommer.

En koncert onsdag den 18. maj 1956 i Radiohusets Koncertsal blev et gennembrud for orkestret på nationalt plan, hvor man for alvor blev opmærksom på det dengang elleve år gamle ensemble. I en anmeldelse med overskriften "Smuk aften for Randers Byorkester" skrev "Dagens Nyheder" bl.a: "Randers havde ære af sit byorkester i aftes - megen ære endda (...) Det er først og fremmest et ensemble, der under sin leder Lavard Friisholm spiller med en ægte begejstring, så der står en atmosfære af musikglæde omkring dets præstationer. Klangen er indenfor alle grupperne både smuk og egal og tilpasses altid i forhold til orkestrets begrænsede besætning."

"Ikke mærkeligt, at musikerne i Randers var en samling originaler. De mindede faktisk om musikerne i William Heinesens berømte bog "De fortabte spillemænd". Nogle var temperamentsfulde som vulkaner, andre så blide som natten. Men jeg kunne ikke lade være med at holde af dem. Deres drøm var jo at få lov til at spille Mozart, Beethoven og Schubert, og jeg gav dem mulighed for at gøre denne drøm til virkelighed."
Fra Lavard Friisholms selvbiografi "Selvfølgelig spiller du"

Nyt

BASISENSEMBLE

I 1981 blev Lavard Friisholm afløst af Jesper Grove Jørgensen, der i 1986 førte orkestret ind i en ny tid som basisensemble under Statens Kunstfond. Fra 1989 indtog den tjekkiske Milan Vitek stillingen som leder af orkestret. Året efter sluttede ombygningen af det gamle elværk på Mariagervej, og Musik- og Teaterhuset Værket blev indviet. Randers Kammerorkester fik fast adresse i huset, og de fleste af orkestrets prøver og koncerter blev fra 1990 afholdt i koncertsalen, hvor akustikken havde en kvalitet, som man havde savnet i flere årtier.

"Faktisk har Randers Byorkester altid været kendt i Danmark. Randers var ikke nogen "by i Rusland" på det musikalske kort, orkestret har altid haft et godt renommé"
Milan Vitek om orkestret, da han overtog ledelsen i 1989

Nyt

EN NY TID

Randers Kammerorkester indledte i 1989 et samarbejde som husorkester ved Aarhus Sommeropera, hvor David Riddell stod for den musikalske ledelse. Samarbejdet fungerede så godt, at orkestrets bestyrelse valgte at ansætte den skotsk-fødte dirigent, som siden 1993 har fungeret som orkesterchef.

Randers Kammerorkester er i dag et ensemble med fjorten fastansatte musikere fordelt på fem blæsere og ni strygere. I perioder af året er orkestret udvidet med en række assisterende musikere bl.a. i forbindelse med nytårskoncerterne hvert år i januar. Randers Kammerorkester har gennem de senere år gennemgået en stærk kunstnerisk udvikling, der er dokumenteret i en lang række cd-udgivelser i samarbejde med bl.a. pladeselskabet Dacapo. Især indspilningen af Gustav Helsteds Decet har givet genlyd både nationalt og internationalt.

Nyt

GUSTAV HELSTED: DECET - 2. SATS"

Nyt

ET MUSIKALSK KRAFTCENTRUM

Randers Kammerorkester har gennem de senere år gennemført turneer til bl.a. Grønland, Island, Estland, Italien, Skotland, England, Rusland, Sverige, Norge, Syrien og Kina. Parallelt med BBC Symphony Orchestra har Randers Kammerorkester i 2013, 2016 og 2018 været det ene af to gennemgående orkestre ved St. Magnus Festival på Orkney-øerne i Skotland med transmissioner i BBC Radio.

Randers Kammerorkester har udgivet en lang række cd'er i samarbejde med bl.a. organisten Ulrik Spang-Hanssen, fløjtenisten Rune Most, mezzosopranen Marianne Rørholm og sangeren Helle Hansen. Orkestret har desuden udgivet flere cd'er i samarbejde med Aarhus Jazz Orchestra og bigbandet Blood, Sweat, Drum 'n' Bass", hvor grænserne mellem de musikalske genrer er blevet krydset.

Siden 1989 har Randers Kammerorkester været fast husorkester ved Aarhus Sommeropera med opsætninger af en lang række af Mozarts operaer, Brittens kammeroperaer og ikke mindst den ambitiøse trilogi “Tugt og utugt” af John Frandsen. Telemanns Pimpinone blev i 2018 gennemført som gæsteforestilling på St. Magnus Festival.

Gennem årene har en række fremtrædende solister optrådt sammen med orkestret - bl.a. José Careras, Barbara Hendricks, Bo Skovhus, Nikolaj Znaider, James Galway, Michala Petri, Katrine Gislinge, Herman D. Koppel, Victor Schiøler og Willi Boskovsky.

"Kammerorkestret er byens flagskib"
Randers Amtsavis


"Men Randers Kammerorkester smed pænheden over bord, gav los og lod buen skære tørt i tyk harpiks, så det farverige temperament kom godt frem. Vekslen mellem det viltre og sprælske, hvor Nicolas Sublet kastede sig ud i eksperimenterende soli, var smukt kædet sammen med de melankolske og eftertænksomme passager, så man i den grad blev ramt på alle sanser (...) Alt i alt et fantastisk og uovertruffet spændende program, som Randers Kammerorkester leverede med overbevisning og levende indlevelse."
Jyllandsposten
"Randrusianernes tjekkede kammerorkester."
Berlingske Tidende
"The real stars of the evening, however, were the players of the Danish Sinfonietta, brisk, clipped and propulsive under Riddell’s precise direction, and with violinist Mo Yi an able soloist in the movements of Telemann’s D major Violin Concerto interspersed between the opera’s scenes."
The Scotsman

TAK TIL DEM DER STØTTER JUBILÆUMSSÆSONEN

Statens Kunstfond
Randers Kommune
Augustinus Fonden
William Demant Fonden
Sparekassen Kronjylland
Lemvigh-Müller Fonden
Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond
Det Obelske Familiefond
Randers Eventsekretariat
Knud Højgaards Fond
Lund Fonden
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
Nordea-Fonden
Spar Norden Fonden
Koda Kultur